torsdag 13 maj 2010

Nytt projekt på g! :-)

Japp, då har jag börjat med något för mig helt och totalt nytt. Nämligen att skriva en roman ihop med en person till, d.v.s. co-authoring.
Detta har jag naturligtvis hört talas om innan, men jag har aldrig läst något skrivet av fler än en författare. Men nu ska jag alltså skriva ihop med en människa som betyder oerhört mycket för mig. Hon är så att säga min själa syster, vi tänker och fungerar väldigt lika vilket ju är en förutsättning för ett lyckat samarbete av denna vanskliga sort.

Vi ska skriva romanen på engelska, för både min och hennes engelska är bättre än vår svenska. Jag har skrivit i hela mitt liv, hon har inte det men har ett grymt målande sätt att beskriva saker på, så jag tror absolut att hon kommer att kunna skriva.
Hur vi ska lägga upp arbetet har vi inte helt gjort på det klara än, men vi har i alla fall var sin "egen" karaktär att jobba på. Jag har en man, och hon en kvinna.
Storyn är fiction, och precis i våran smak.
Pirater, fight scener, intriger och självklart kärlek.

Fördelen här är att hon är grymt påläst om det mesta inom detta ämne, och hon är dessutom kunnig i både kampsporter, stagefighting och div. vapen.
Medan jag är mer insatt i hur man skriver målande (i och med att jag ju gör det och har gjort sen jag lärde mig skriva), hur man får en scen att funka etc.
Så detta samarbete ska bli så väl skit kul, som väldigt lärorikt för oss båda.

Det ska bli spännande att se hur vi lägger upp jobbet med skrivandet för att få skriftspråket att bli ett och samma. Men jag har gjort mina efterforskningar, och det bästa är att bägge skriver och redigerar varandras jobb, och på så sätt får språket att flyta ihop och låta som en författare.
Hur detta kommer att fortskrida vete tusan än så länge, men det ger sig under arbetets gång. Det viktigaste är att samarbetet funkar, och att ingen känner sig överkörd för då är det klippt!
Men vi kan varandra väldigt väl, vet varandras gränser och sätt att tänka. Så jag tror inte det blir några problem som vi inte kan lösa.
Dessutom ska vi ses en gång i veckan och jobba med papper och penna, dela upp kapitel utefter vem som är mest lämpad för att skriva om just det som kapitlet ska handla om etc.

May the Sun shine upon your road, fortskrider i stilla mak.
Har fortfarande inte kommit jätte långt på tredje kapitlet, men är gott och väl snart halvvägs. Har dock gott om läsare och har nu hela 9 reviews, och alla är positiva! Vilket självklart gör mig jätte glad, och det är inget jag hade väntat mig!!! Jag hade väntat mig både ris och ros, men har bara fått rosor. Helt fantastiskt. Ska lägga upp länken här på bloggen så fort jag har klurat ut hur man gör, jag lovar.
Och snälla ni, läser ni den lämna gärna en review, det betyder så oerhört mycket för mig!

Ha en fortsatt lovely långhelg

//Monie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar