onsdag 31 december 2014

Inspiration är viktigt.

En mycket god vän till mig lät mig för några dagar sedan veta att hon tycker att min blogg är inspirerande och att jag bör skriva lite oftare i den.
Tack!!!
Dessa ord värmde oerhört, och gav mig också en tankeställare. Så därför ska jag nu göra ett ärligt försök att uppdatera här lite oftare :-)

Det här med att inspiration är ett knepigt förehavande, för vad som inspirerar mig behöver ju inte nödvändigtvis inspirera andra. Själv söker jag ofta inspiration i det uppenbara, det som finns i min närhet och av de personer i min omgivning som har förmågan att tända en gnista i mitt författar jag.
Sara är en sådan person, och det är också tack vare henne som Ett Butikbiträdes Bekännelser kom till, vilket jag är oerhört tacksam för.

Jag söker också mycket inspiration och djupare tankar från andra författares tankebanor, och en som jag nämnde i mitt förra inlägg, herr Stephen King, har mycket vettiga tankar som är värda att belysas.


 
 
Det här är ett citat som jag funderat mycket kring då det inte bara gäller skrivande utan faktiskt hela livet.
Vad är det som gör oss människor så rädda för att följa den väg vi var födda att följa?
Är det en känsla av trygghet som gör att vi så gärna målar in oss i ett hörn vi helst av allt hade velat slippa? Varför inte bara våga göra det vi helst av allt vill?
Det ena utesluter ju faktiskt inte det andra, eller?
 
Så lova nu dig själv att under året som kommer göra i alla fall en sak som du drömt om att göra.
Drömmer du om att skriva en roman så sätt dig ner och gör det! Det räcker med en sida om dagen så har du en roman på ett år.
Visst, ibland kan en sida kännas som att bestiga Mount Everest, tro mig jag vet! Men ibland kan det också hända att man skriver flera sidor samma dag, det beror helt på omständigheterna.
Själv lyckades jag bara få ner 349 ord igår... det är rekord dåligt! Men inget jag hänger upp mig på, det går kanske bättre idag.
 
Drömmer du om att starta ett företag vid sidan av ditt ordinarie jobb?
Så gör det då! Jag är själv egenföretagare och var fullkomligt livrädd när jag skulle starta mitt och då var jag ändå arbetslös och hade all tid i världen. Men det kändes som ett enormt kliv att ta, vilket har visat sig vara sant med modifikation.
Visst, företagande kräver tid, pengar, åtagande och en vilja av stål. Men det är inte svårare än man gör det. Ser man till att vara påläst, vågar ta hjälp av experter (tex. Nyföretagarcentrum) och vägrar att lyssna på alla NEJ-sägare så blir det en resa i varje fall jag aldrig har ångrat.
Men se till att vara en smula eller mer realistisk, har du inte en förmögenhet när du startar så kommer du inte att ha det över en natt som företagare heller. Om du inte råkar ha en väldans röta och startar upp något som täcker ett behov som alla verkligen har. Annars får du stålsätta dig, ha ett enormt tålamod och planera din ekonomi.
 
Hur som helst, ta Kings råd och gör det du var menad att göra!
 
Gott Nytt År och må 2015 bli ditt bästa år hittills!!!!!
 
 
//Monie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar